DOLAR 38,9238 0.13%
EURO 44,1120 -0.03%
ALTIN 4.143,120,01
BITCOIN %
İstanbul
°

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
sponsor reklam
Basit matematik hataları uçakların ve füzelerin kaderini nasıl değiştiriyor
153 okunma

Basit matematik hataları uçakların ve füzelerin kaderini nasıl değiştiriyor

ABONE OL
28 Aralık 2023 00:27
Basit matematik hataları uçakların ve füzelerin kaderini nasıl değiştiriyor
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Özel İçerik

4 Haziran 1996’da Ariane 5 roketinin ilk uçuşu pek iyi gitmedi.Kalkıştan 40 saniye sonra devasa roket aniden uçuş yolundan saptı ve patladı.

Bunun nedeni küçük bir yazılım hatasıydı: 64 bit kullanılarak temsil edilen kayan noktalı sayı, 16 bitlik işaretli tam sayıya dönüştürülmüştü.

Ancak sayı, 16 bitin temsil edebileceği maksimum sayı olan 32.767’den büyük olduğundan dönüştürme başarısız oldu.

Bu taşma hatası, yazılımın hata ayıklama verilerini, roketin motorlarını kontrol etmek için kullanılan hafıza alanına boşaltmasına neden oldu.

Yedek bilgisayar da daha iyisini yapamadı, bunun sonucunda roket kontrolü kaybetti ve patladı. Bu basit matematik hatalarının nelere yol açabileceğine dair sadece bir örnek…

Uçaklardaki hesaplamalar da çok hassas

2015 yılında yapılan testlerde, benzer bir taşma hatası, Boeing 787 uçaklarının jeneratör kontrol ünitelerinin 248 gün boyunca sürekli açık kalması durumunda elektriğini kesebileceğini ortaya çıkardı.

Bu koşullar altında yazılım sayaçları 2.147.483.647’ye ulaşıyor; bu, 32 bitlik imzalı bir kayıt için maksimum değer anlamına geliyor. Yazılım maksimum değere ulaştığında ise kendini kapatıyor.

Ancak uçakların bilgisayarlarını kapatıp yeniden açmak, tekrar çalışmalarını sağlamak için sayacı sıfırlıyordu. Neyse ki bu durum, şimdiye kadar felaketle sonuçlanmadı.

Bunun gibi taşma hataları yuvarlama hatalarına benzese de aralarında ince bir fark var. Yuvarlama hatası, bir sayının çok büyük olması yerine, genellikle yanlış bir şekilde hesaplanıp ikili olarak saklanması durumunda ortaya çıkar.

Örneğin, bazı hesaplamaların sonuçları irrasyonel sayılardır: Pi sayısı (3,14159265…) gibi. Hiçbir zaman bitmez, bu yüzden Pi sayısını 3,14 gibi yaklaşık olarak söyleriz.

Ondalık sistemde 2/3 gibi basit hesaplamalar bile tam olarak yazılamaz ve ikili sistemde 0,667’ye eşdeğer olması gerekebilir.

Yuvarlama hataları füzelerin kaderini belirleyebilir

Bu tür hataların en meşhur örneklerinden biri Körfez Savaşı’nda yaşandı. Gelen bir Scud füzesini durdurmak için Patriot füzesi fırlatıldı.

Ancak fırlatılan füze, karşıdan gelen füzeyi durdurmak yerine bir kışlaya çarptı ve 28 askerin ölümüne yol açtı. Bunun nedeni, takip sistemindeki birikmiş olan yuvarlama hatasıydı.

Olayın ardından yapılan incelemeler, bu hatanın, bilgisayar aritmetik hataları nedeniyle önyüklemeden bu yana geçen sürenin yanlış hesaplanması olduğu ortaya çıktı.

Sistem, zamanı 0.1 saniyelik kesirler olarak hesaplıyordu, ancak bu değer, sürekli olarak birikerek zamanla büyüyen bir hata oluşturdu.

Sistemin uzun süre açık kalması (100 saatten fazla), bu yuvarlama hatasının önemli bir sapmaya yol açmasına neden oldu.

Bu trajik olayın ardından, Patriot sistemlerinde yazılım güncellemeleri yapıldı ve benzer hataların önlenmesi için ek kontroller getirildi.

Sleipner A platformunun batması olayı

23 Ağustos 1991’de Norveç’in Stavanger kenti yakınlarındaki Gandsfjorden’de Sleipner A açık deniz platformunun batması, yaklaşık bir milyar dolarlık kayba yol açtı.

Sleipner A platformu, Kuzey Denizi’nde petrol ve gaz üretiyor ve 82 m su derinliğinde deniz yatağında destekleniyordu.

24 hücreden oluşan ve toplam taban alanı 16 bin metrekareolan, basit bir hata yüzünden battı.

Kazanın hemen ardından platformun sahibi Norveçli petrol şirketi Statoil, bir araştırma grubu görevlendirdi.

Soruşturmada, kaybın hücre duvarındaki bir arızadan kaynaklandığı, bunun sonucunda ciddi bir çatlak ve pompaların baş edemediği bir sızıntı meydana geldiği belirlendi.

Kazanın, inşaat aşamasındaki basit bir matematik hatası nedeniyle kayma gerilmelerinin eksik tahmin edilmesi sonucu oluştuğu ortaya çıktı. Söz konusu hata, beton duvarlardan bazılarının yeterinde kalın yapılmamasına yol açtı.

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP